Zakelijke gegevens
Auteur:
Buwalda, Peter
Jaar uitgave: 2010
Uitgeverij: De Bezige Bij
Plaats: Amsterdam
Aantal pagina's: 560
Genre: psychologische roman
Auteur
Peter Buwalda (Brussel[1], 30 december 1971) is een
Nederlandse journalist, schrijver en redacteur bij diverse uitgeverijen.
De in Blerick opgegroeide[2] schrijver was medeoprichter
van het tijdschrift Wah-Wah. Daarnaast schreef hij essays en verhalen voor
literaire tijdschriften als Bunker Hill, De Gids, Hollands Maandblad en Vrij
Nederland. In 1996 brak hij - toentertijd redacteur van het Kafka-Katern - min
of meer door met zijn essay "Een omleiding wegens kuilen. Bruno Schulz,
Franz Kafka, en Leopold von Sacher-Masoch" in De Gids.
In september 2010 debuteerde hij met de roman Bonita
Avenue, uitgegeven door De Bezige Bij. Het boek kreeg nominaties voor onder
andere de Libris Literatuur Prijs 2011, de NS Publieksprijs 2011, de 25ste AKO
Literatuurprijs voor hetzelfde jaar, en voor de Gouden Strop 2011. Op 22
september 2011 won hij de Academica Debutantenprijs.[2] Op 30 oktober 2011 won
hij de Selexyz Debuutprijs.[3] Tevens won hij de Tzumprijs 2011 en de Anton
Wachterprijs voor de beste debuutroman in 2012.
Twee recensies van gerenommeerde bronnen
Libris literatuurprijs
Peter
Buwalda - Bonita Avenue
Zelfmoord, porno, moord en doodslag. Van deze weinig verheffende
ingrediënten heeft Peter Buwalda een zeldzaam levendige en lijvige debuutroman
gebrouwen, die van stilistisch vuurwerk aan elkaar hangt.Het boek verhaalt de ondergang van de familie Sigelius en speelt tegen de achtergrond van de vuurwerkramp in Enschede in 2000. In dat annus horribilis ontploft niet alleen de opslagplaats van S.E. Fireworks. Ook het gezin van Siem spat als een zeepbel uit elkaar. Deze exuberante selfmade man, voormalig topjudoka en wiskundig natuurtalent, heeft zich opgewerkt tot rector magnificus van een Twentse campusuniversiteit. Professioneel gaat het Siem voor de wind, maar zijn kinderen willen helaas niet deugen. Zijn zoon Wilbert -‘een crimineel die zichzelf als een kurkentrekker de ellende had ingeschroefd'- heeft gezeten voor moord. Tot overmaat van ramp blijkt zijn stiefdochter Joni een lucratief handeltje in internetporno te hebben opgezet, samen met haar vriendje Aaron. Siems wereld stort als een kaartenhuis ineen. De jonge generatie heeft lak aan noeste arbeid en discipline, en kiest voor makkelijk geld, snel gewin en een elastische moraal.
Bonita Avenue kan gelezen worden als een zedenschets waarin twee generaties, twee wereldbeelden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, maar dat doet deze indrukwekkende, op Amerikaanse leest geschoeide, allesbehalve eenduidige familieroman onrecht aan. Buwalda's debuut is in de eerste plaats een onvervalste pageturner, geschreven in een gespierde, trefzekere stijl. De auteur wisselt onvermoeibaar van perspectief, pendelt druk heen en weer tussen toen en nu, en koerst met een onstuitbare vaart op de ontknoping af, zonder verstrikt te raken in de vele verhaallijnen en zonder ook maar één keer uit de bocht te gaan. Het is niet iedereen gegeven.
De schrijver is zo zeker van zijn zaak dat hij voortdurend vooraf verklapt wat er te gebeuren staat, wat merkwaardig genoeg niet ten koste gaat van de spanning. Het verhaal is uitgesmeerd over meer dan vijfhonderd goed gevulde bladzijden, maar de aandacht van de lezer verslapt geen moment. Alles klopt, van het grotere geheel tot het pietepeuterigste detail. De meeslepende geschiedenis, de vernuftige constructie, de uitstekend gedoseerde flashbacks, de adembenemende stijl en de rake formuleringen staan garant voor uren ongecompliceerd leesplezier.
Het Parool
Over Bonita Avenue, de debuutroman van Peter Buwalda
(1971), is veel te zeggen. Dat het een goed boek is bijvoorbeeld. Een gedurfde,
liefst 543 pagina's dikke roman. Een roman die zich niet bepaald laat lezen als
een debuut, zo veel vakmanschap toont de schrijver al. En dat kan niet iedere
debutant zeggen.
Maar het is ook een roman waarvan de plot hier niet moet worden naverteld. Dat zou het leesplezier maar vergallen. En plezierig is de lezing van dit noodlotsdrama - want dat is het - zeker. Sterker, het is een roman die je dwingt door te lezen. Een grote Nederlandse roman, die wat vaart en verteldrift betreft doet denken aan romans van Jeroen Brouwers (Geheime kamers) en Oek de Jong (Hokwerda's kind). Groots opgezet, fijn uitgewerkt.
Bonita Avenue heeft drie hoofdpersonages: Siem Sigerius, de flamboyante wiskundige en rector magnificus van Tubantia University (gelegen tussen Enschede en Hengelo), zijn bloedmooie, studerende stiefdochter Joni Sigerius en haar vriend Aaron Bever. Joni en Aaron studeren aan Tubantia University en zijn geliefden. Buwalda beschrijft de gebeurtenissen - Bonita Avenue is een als avonturenroman aangekleed familiedrama - vanuit deze drie personages.
De roman begint als Aaron Bever in de trein de vrouw van Siem Sigerius ziet. Aan het slot van dat eerste hoofdstuk, waarin de protagonisten worden voorgesteld, verneemt hij dat Siem Sigerius dood is. En dan begint Buwalda te vertellen. De ambitieuze roman is, vanuit 2008, een terugblik op de Werdegang van een familie, waarbij de schrijver veel hooi op zijn vork neemt.
Er zijn twee hoofdlijnen. Aaron en Joni gaan het internet op en verdienen veel geld met iets waarvan niemand iets mag weten. En Siem Sigerius blijkt uit een eerder huwelijk een zeer criminele zoon te hebben.
Er zijn twee gebeurtenissen in 2000 die een grote rol spelen in het verhaal: de vuurwerkramp die Enschede 13 mei treft en die het hele gezin raakt, en iets wat zich tijdens de EK-voetbalwedstrijd Nederland-Frankrijk van 21 juni afspeelt.
En er zijn twee centrale zinnen waar het in deze roman om draait. Al in het eerste hoofdstuk zegt Aaron: ''Maar ze logen allemaal in die boerderij.'' Die boerderij is het huis van Siem Sigerius, zijn vrouw Tineke en zijn stiefdochters Joni en Janis. En in het middendeel merkt Siem Sigerius op: ''Want wat weten we van elkaar?'' Vooral die laatste zin is essentieel.
Hoofdlijnen, gebeurtenissen en zinnen staan allemaal met elkaar in verband en uit deze kluwen weet Buwalda een krachtig, eigentijds verhaal te ontrollen over morele waarden. De charismatische ex-judokampioen Siem Sigerius, die zijn oneigen dochters een goede opvoeding wil geven en zijn vaderliefde bij hen kwijt kan, maar opgescheept zit met een verraden, wraaklustige zoon, met wie hij niet kan omgaan (nature-nurture-thematiek). Joni en Aaron, die, verblind door lust en geld, niet kunnen stoppen met hun spelletjes. Joni, Aaron en de zoon, die de politieke carrière van Siem in de weg zitten. Wat doet dat met een vader?
Nieuwsgieriger kan ik u, denk ik, niet maken. Vooruit: dit is ook een roman met een moord, een minister en een meesteres. Doet u dit allemaal onwaarschijnlijk aan? Het is een roman!
Goed is de stijl van Buwalda, gecombineerd met de vorm. Hij schrijft beeldend, duidelijk, zonder krullen, en met humor. En hij weet op vakkundige wijze flashbacks in zijn vertelling te stoppen die het verhaal niet ophouden, zoals flashbacks vaak doen, maar echt versterken.
Behalve op de eerste zin, die lelijk is omdat Buwalda vier keer het woord hem gebruikt, is niet veel aan te merken op dit debuut. Misschien dat de lijntjes in het nu - de roman is een terugblik - niet helemaal netjes worden afgehecht. Soit, zeg ik, want wat een rijke historie staat daar tegenover. Buwalda lijkt nu al een gerijpte schrijver te zijn.
O, ja, de titel. Bonita Avenue is de straat in Berkely, Californië, waar het gezin Sigerius tijdens zijn gelukkigste periode woont als Siem daar als wiskundige werkt. Het vuurwerk is dan nog niet ontploft. (MAARTEN MOLL)
Maar het is ook een roman waarvan de plot hier niet moet worden naverteld. Dat zou het leesplezier maar vergallen. En plezierig is de lezing van dit noodlotsdrama - want dat is het - zeker. Sterker, het is een roman die je dwingt door te lezen. Een grote Nederlandse roman, die wat vaart en verteldrift betreft doet denken aan romans van Jeroen Brouwers (Geheime kamers) en Oek de Jong (Hokwerda's kind). Groots opgezet, fijn uitgewerkt.
Bonita Avenue heeft drie hoofdpersonages: Siem Sigerius, de flamboyante wiskundige en rector magnificus van Tubantia University (gelegen tussen Enschede en Hengelo), zijn bloedmooie, studerende stiefdochter Joni Sigerius en haar vriend Aaron Bever. Joni en Aaron studeren aan Tubantia University en zijn geliefden. Buwalda beschrijft de gebeurtenissen - Bonita Avenue is een als avonturenroman aangekleed familiedrama - vanuit deze drie personages.
De roman begint als Aaron Bever in de trein de vrouw van Siem Sigerius ziet. Aan het slot van dat eerste hoofdstuk, waarin de protagonisten worden voorgesteld, verneemt hij dat Siem Sigerius dood is. En dan begint Buwalda te vertellen. De ambitieuze roman is, vanuit 2008, een terugblik op de Werdegang van een familie, waarbij de schrijver veel hooi op zijn vork neemt.
Er zijn twee hoofdlijnen. Aaron en Joni gaan het internet op en verdienen veel geld met iets waarvan niemand iets mag weten. En Siem Sigerius blijkt uit een eerder huwelijk een zeer criminele zoon te hebben.
Er zijn twee gebeurtenissen in 2000 die een grote rol spelen in het verhaal: de vuurwerkramp die Enschede 13 mei treft en die het hele gezin raakt, en iets wat zich tijdens de EK-voetbalwedstrijd Nederland-Frankrijk van 21 juni afspeelt.
En er zijn twee centrale zinnen waar het in deze roman om draait. Al in het eerste hoofdstuk zegt Aaron: ''Maar ze logen allemaal in die boerderij.'' Die boerderij is het huis van Siem Sigerius, zijn vrouw Tineke en zijn stiefdochters Joni en Janis. En in het middendeel merkt Siem Sigerius op: ''Want wat weten we van elkaar?'' Vooral die laatste zin is essentieel.
Hoofdlijnen, gebeurtenissen en zinnen staan allemaal met elkaar in verband en uit deze kluwen weet Buwalda een krachtig, eigentijds verhaal te ontrollen over morele waarden. De charismatische ex-judokampioen Siem Sigerius, die zijn oneigen dochters een goede opvoeding wil geven en zijn vaderliefde bij hen kwijt kan, maar opgescheept zit met een verraden, wraaklustige zoon, met wie hij niet kan omgaan (nature-nurture-thematiek). Joni en Aaron, die, verblind door lust en geld, niet kunnen stoppen met hun spelletjes. Joni, Aaron en de zoon, die de politieke carrière van Siem in de weg zitten. Wat doet dat met een vader?
Nieuwsgieriger kan ik u, denk ik, niet maken. Vooruit: dit is ook een roman met een moord, een minister en een meesteres. Doet u dit allemaal onwaarschijnlijk aan? Het is een roman!
Goed is de stijl van Buwalda, gecombineerd met de vorm. Hij schrijft beeldend, duidelijk, zonder krullen, en met humor. En hij weet op vakkundige wijze flashbacks in zijn vertelling te stoppen die het verhaal niet ophouden, zoals flashbacks vaak doen, maar echt versterken.
Behalve op de eerste zin, die lelijk is omdat Buwalda vier keer het woord hem gebruikt, is niet veel aan te merken op dit debuut. Misschien dat de lijntjes in het nu - de roman is een terugblik - niet helemaal netjes worden afgehecht. Soit, zeg ik, want wat een rijke historie staat daar tegenover. Buwalda lijkt nu al een gerijpte schrijver te zijn.
O, ja, de titel. Bonita Avenue is de straat in Berkely, Californië, waar het gezin Sigerius tijdens zijn gelukkigste periode woont als Siem daar als wiskundige werkt. Het vuurwerk is dan nog niet ontploft. (MAARTEN MOLL)
Zelf toegevoegde samenvatting
Eigenlijk spelen er drie hoofdverhalen in het boek. Het eerste in 1982, het
ander in 2000, en het laatste in 2008. De hoofdstukken in het boek zijn niet
chronologisch, deze samenvatting wel.
In 1982 woont te familie Sigerius in Amerika, aan Bonita Avenue. Siem Sigerius is hoogleraar wiskunde en ging als judoka bijna naar de Olympische Spelen.
In 1998 ontmoet Aaron Bever Joni Sigerius. Ze krijgen verkering. Aaron heeft een foto gemaakt van Siem Sigerius, die, nadat de universteit waarvan hij rector magnificus is een roeiwedstrijd heeft gewonnen, met de studenten zijn kleren uitdoet en rondrent.
Tijdens de vuurwerkramp in Enschede, mei 2000, krijgt Siem te horen dat zijn echte zoon, Wilbert, vrijkomt uit de gevangenis. Ook ontdekt hij dat zijn (stief)dochter Joni een pornosite heeft. Wanneer hij naar bewijzen zoekt in het huis van Aaron, komen zij plotseling thuis. Ze begrijpen dat ze zijn ontdekt. Siem rent verward het huis uit. Joni en Aaron gaan uit elkaar. Aaron wordt depressief en Joni vertrekt naar Amerika. Eind 2000 besluit Joni haar zeiljacht te verkopen en belt Aaron, die nog steeds, zwaar depressief, in Enschede woont. Ze besluit naar Nederland te komen en treft Aaron verward aan.
Wanneer ze naar het zeiljacht gaat ontdekt ze haar met vliegen bedekte vader. Hij heeft zelfmoord gepleegd.
Dan is er ook nog het verhaal dat zich afspeeld in 2008. Joni runt inmiddels een bedrijf in Amerika, Aaron gaat naar de psychiater om van zijn psychose af te komen. Tineke is alleen achtergebleven na de zelfmoord van Siem.
In 1982 woont te familie Sigerius in Amerika, aan Bonita Avenue. Siem Sigerius is hoogleraar wiskunde en ging als judoka bijna naar de Olympische Spelen.
In 1998 ontmoet Aaron Bever Joni Sigerius. Ze krijgen verkering. Aaron heeft een foto gemaakt van Siem Sigerius, die, nadat de universteit waarvan hij rector magnificus is een roeiwedstrijd heeft gewonnen, met de studenten zijn kleren uitdoet en rondrent.
Tijdens de vuurwerkramp in Enschede, mei 2000, krijgt Siem te horen dat zijn echte zoon, Wilbert, vrijkomt uit de gevangenis. Ook ontdekt hij dat zijn (stief)dochter Joni een pornosite heeft. Wanneer hij naar bewijzen zoekt in het huis van Aaron, komen zij plotseling thuis. Ze begrijpen dat ze zijn ontdekt. Siem rent verward het huis uit. Joni en Aaron gaan uit elkaar. Aaron wordt depressief en Joni vertrekt naar Amerika. Eind 2000 besluit Joni haar zeiljacht te verkopen en belt Aaron, die nog steeds, zwaar depressief, in Enschede woont. Ze besluit naar Nederland te komen en treft Aaron verward aan.
Wanneer ze naar het zeiljacht gaat ontdekt ze haar met vliegen bedekte vader. Hij heeft zelfmoord gepleegd.
Dan is er ook nog het verhaal dat zich afspeeld in 2008. Joni runt inmiddels een bedrijf in Amerika, Aaron gaat naar de psychiater om van zijn psychose af te komen. Tineke is alleen achtergebleven na de zelfmoord van Siem.
( Bron: http://leesdossierwillemijnschroten.blogspot.nl/2012/06/boekverslag-klas-4-bonita-avenue.html
)
Mijn mening over het werk
De structuur in Bonita Avenue is vrij ingewikkeld,
namelijk switcht per personage steeds de tijd van verleden naar heden en
andersom, dit zorgt ervoor dat het boek erg lastig te lezen is.
Het is toch wel een
indrukwekkend verhaal, maar wel een beetje dik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten